STV Live
Srijeda, 01. prosinac 2021.
5°C
"Svaki neuspjeh je prilika za novi i pametniji početak." -H. Ford

Osječko-baranjska

ŽIVOT DALEKO OD IDILE: U scenariju bez voznog reda ponajviše ispaštaju – sami građani

Ako živite u gradu s prijevozom najvjerojatnije nemate puno problema – linije su redovite, autobusi više-manje točni. No život na istoku Hrvatske, kada je u pitanju linijski prijevoz, daleko je od seoske idile. Koronakriza dodatno je ugrozila i ovako ugrožena i slabo naseljena područja, a lokalno se stanovništvo za odlazak u grad snalazi kako zna i umije.

U scenariju bez voznog reda ponajviše ispaštaju – sami građani
Ilustracija

Kad je moj otac pokojni rekao, kćeri pa ti se udaješ u selo ko slijepo crijevo. Kaže jedan autobus vozi, a vlak nikako", kaže Ana Eichorn.

A ni danas, pola stoljeća kasnije, autobus u Gorjanima nije česti gost, kaže nam Ana Eichorn. Na sreću, može računati na susjedu Mariju.

"Nemaju recimo svi auto i ako imaju može se desiti da je netko od ukućana u svojim obavezama i onda uvijek moraš nekog moliti da te preveze", kaže gospođa Marija Jukić iz Gorjana.

I na drugom kraju županije, u Baranji –  slično stanje. Bez automobila ste tu, tvrde mještani Kneževa u potpunoj izolaciji jer i po kruh morate u najbliži grad, u ovom slučaju Beli Manastir.

"I ako je čovjek bolestan to je nemoguće. A ako ide sa privatnim prijevozom to toliko košta, da mu mirovima ne može dostići za tjedan dana. Ako idete na pregled. Ljudi su nemilosrdni. Jer ako ja imam auto to ne znači da sam ja bogataš, već sam tu da pomognem jer svi smo u nezgodnoj situaciji", kaže Mihalj Varga iz Kneževa.

"Ovih autobusnih linija problem je taj što je ovdje malo ljudi, pa se njima ne isplati, iako po meni to nema logike, jer autobus da li vozi za jednog putnika ili 101 on mora prometovati", kaže Danilo Andrejek iz Kneževa.

I tako je u Općini Popovac već godinama – još od završetka rata i povratka lokalnog stanovništva u svoje domove.

Pa u Kneževu i okolnim mjestima na uvođenje novih autobusnih linija malo tko polaže nade, stoga su se odlučili za neuobičajene mjere.

"Općina će sufinancirati srednjoškolcima koji iduće godine završe srednju školu 50 posto troška vozačkog ispita, jer i mi sami vidimo da bez vozačke dozvole i vlastitog vozila vi jednostavno ne možete u ovim sredinama koje su udaljene od Osijeka 50 km ili od Belog Manastira 20-tak kilometara jednostavno ne možete funkcionirati", kaže Zoran Kontak, načelnik Općine Popovac.

A u općini Gorjani s prijevozom je nešto bolja situacija i to zbog sasvim drugog razloga.

"Mi imamo sreće što smo aplicirali i dobili jedan program koji je sufinanciran sredstvima EU pa smo uspjeli nabaviti kombi vozilo i zaposliti pet vozača. Od toga dvije osobe redovno voze starije osobe", kaže načelnik Općine Gorjani Ivan Lović.

I dok pretežito starije stanovništvo u brojnim selima, poput Ane Eichorn, naše sugovornice ovise o susjedima vozačima, za učenike koji putuju na nastavu problem je drugačije naravi. Antoniju smo sreli na autubusnoj stanici u Šagu kraj Valpova.

"Vožnja mi jako dugo traje, nekada znaju kasniti autobusi i kasno se vraćam doma i ranije odlazim. Ponekad zakasnim i u školu. Moram nekada i s nastave otići da bi stigla na autobus", priča učenica Antonija Bakunić

A ponekad autobus za Osijek, kao tog dana, izvjestila nas je kasnije Antonija ni ne dođe. I to je samo vrh ledene sante kada je riječ o održivosti linijskog prijevoza putnika u manjim mjestima u Slavoniji i Baranji.

Jer stupanjem na snagu Zakona o prijevozu u cestovnom prometu prije tri godine na temelju ugovora s prijevoznicima isti bi trebale sufinancirati županije. No kao preduvjet Ugovoru o javnoj usluzi za prijevoznike je potrebno osigurati novac.

Doneseni podzakonski akti definiraju da će država sufinancirati linijski prijevoz putnika od iznosa do 75 posto konkretno za Osječko-baranjsku županiju predviđeno je 29 milijuna kuna. Ako uzmemo da je to 75 % županija još minimalno mora osigurati 10 milijuna kuna, međutim bojimo se da će to biti i veći iznos kako bi se održala kvaliteta linijskog prijevoza putnika", kaže pročelnica Upravnog odjela za gospodarstvo Osječko-baranjske županije Ivana Katavić - Milardović.

A sve to kako ne bi došlo do daljnjeg ukidanja nerentabilnih linija i u ovako ugroženim područjima. Za mrežu linija u Osječko-baranjskoj županiji izdano je 280 dozvola i najveći dio vozi „Arriva“ grupa. No, zbog pandemije su prijevoznici u velikim gubicima i jedino rješenje vide u sklapanju ugovora o javnoj usluzi.

„Još uvijek se ništa nije riješilo. Upravo tu i jesu problemi. Već tri godine čekamo rješenje od izlaska Zakona o cestovnom prometu,očekujemo rješenja već je prijevoznicima došlo na kraju smo mogućnosti obavljanja prijevoza kao takvoga, smo na kraju snaga", kaže voditelj komercijalnih poslova u Arrivi Hrvatska Branko Štivičić.

Osječko-baranjska županija u radnoj je skupini za promet pri Hrvatskoj zajednici županija. Svjesni smo situacije s autobusnim prijevozom, razgovaramo i s prijevoznicima i s načelnicima i gradonačelnicima, tvrde nadležni u županiji, no za to nema jednostavnog rješenja. A to da je, poglavito u županijama Slavonije i Baranje sve manje putnika, pa tako i linija teško može riješiti samo jedna radna skupina.