STV Live
Subota, 16. studeni 2024.
5°C
"Izaberi posao koji voliš, i nećeš morati raditi ni dana u životu" -Konfucije

Osječko-baranjska

OSJEČKI CENTAR PROŠLE GODINE ZAPRIMIO 62 TISUĆE POZIVA: Punoljetnost broja 112 u Hrvatskoj – pokazao se najefikasnijim načinom pozivanja žurnih službi

Već 18 godina hrvatski građani za bilo koji hitni slučaj mogu nazvati jedinstveni broj 112, koji se pokazao najefikasnijim načinom pozivanja žurnih službi u cijeloj Europskoj uniji. Pozive zaprimaju Područni centri 112, koji ih prosljeđuju žurnim službama i koordiniraju cijelim sustavom. Jedan od njih je i osječki Centar, koji je samo u prošloj godini zaprimio 62 tisuće poziva.

Iz minute u minutu u Centru 112 zvone telefoni. Dnevno i po nekoliko stotina puta, a pozivi najčešće zahtijevaju brzi odgovor operatera i hitnu reakciju žurnih službi.

-Upravo sad je bila još jedna prometna nesreća. Znači imali smo dvije prometne nesreće, jedno narušavanje javnog reda, odnosno nasilje u obitelji, uglavnom pozivi za hitnu, kaže operater Željko Perković.

Željko je na ovome poslu 15 godina. Zna, kaže, biti vrlo stresno, a ključna je staloženost i brzina reakcije.

- Moraš pitat što, gdje, kada, uglavnom najvažnije je jel ima ozlijeđenih osoba i to prvo riješiti, a onda ovo dalje sve ide normalno svojim tijekom, nije nekakav problem, to se nauči. Stresno je dosta zato što ne znaš nikada, kad se javljaš na poziv, tko će s druge strane nazvati i što će tražiti, tako da je s te strane dosta stresno, ali uglavnom i to smo već naučili, kaže Perković.

Jedinstveni europski broj 112 za djelovanje žurnih službi uveden je u Hrvatskoj u operativnu funkciju na Dan službenog obilježavanja broja 112 11.2. U početku je bio pod okriljem Državne uprave za zaštitu i spašavanje, a danas je dio Ravnateljstva civilne zaštite MUP-a Hrvatske.

Od onih samih početaka do sada sustav se bitno unaprijedio. Osim redovnih zadaća koje obavljamo, obavljamo i zadaće potpore operativnim snagama u akcijama traganja, spašavanja, zaštite pučanstva, kaže pročelnik Ravnateljstva civlne zaštite Osijek Zvonko Grgec.

Samo osječki Centar u normalnom danu zaprimi 200-tinjak poziva građana. U slučaju neke nepogode ili lošijih biometeoroloških prilika bude ih i do 800 dnevno, a u vrijeme korone znalo ih je biti i po tisuću i pol. Ukupno u prošloj godini zabilježeno ih je 62 tisuće.

Trideset dvije tisuće su bili namjenski pozivi. Iz tih poziva su izašli određeni događaji koji su se morali sanirati. Imali smo oko 5 tisuća složenih događaja, u kojima sudjeluje dvije ili više službi. To su policija, vatrogasci, hitna medicinska pomoć, gorska služba spašavanja, Crveni križ eventualno, kaže Grgec.

Svi ti podaci prezentirani su i na sastanku službi civilne zaštite u povodu Dana obilježavanja europskog broja 112 i 18. godišnjice djelovanja u Hrvatskoj, a kako sustav funkcionira uvjerili su se i osnovnoškolci osječke škole Vladimira Becića, koji su posjetili osječki Centar. Posebno im je zanimljivo bilo nazvati broj i vježbati moguće stvarne scenarije.

- Važnost broja i našim sugrađanima i svim žurnim službama je zaista velika. Pokazalo se to i unatrag nekoliko godina gdje su učestalije krize, od zdravstvenih kriza do elementarnih nepogoda koliko nam 112 znači kada čovjek u kriznoj situaciji, možda i u panici ne mora razmišljati od zdravstvene službe, vatrogasnog broja, policije, nego jednostavno nazove 112 i pruži mu se sva usluga koja čovjeku u jednoj kriznoj situaciji treba, kaže zamjenik župana osječko-baranjskog Mato Lukić.

Inače, na razini cijele Hrvatske godišnje prema broju 112 bude upućeno oko 2 milijuna poziva.

112